# 21: Svanesundsleden, måndagen den 5:e oktober 2009

Klockan hade blivit halv sju och det klara, soliga vädret vi förärats med under dagen förde, helt logiskt, med sig en kylslagen kväll. Den sista leden vi hade att avverka innebar en färd över verkligt historiskt färjevatten. Svanesundsleden går över Askeröfjorden mellan Svanesund på Orust och Kolhättan på det bohusländska fastlandet. Här har det förekommit färjetrafik i organiserad form sedan 1594, vilket gör leden till en av de äldsta i landet.

Den första namngivne färjkarlen, Anders Färjeman, omskrevs redan 1645. År 1686 öppnade det första gästgiveriet i anslutning till leden och dess ägare övertog ansvaret för transporterna över sundet. När bygget av Bohusbanan färdigställdes under 1900-talets första decennium ökade trafiken dramatiskt och några år senare installerades den första motordrivna färjan på leden. I samband med riksdagsvalet 2002 folkomröstade Orustborna om att ersätta färjan med en broförbindelse. En stor majoritet röstade för förslaget, men ännu har ingenting hänt i frågan.

För en utomstående förefaller det märkligt hur de boende på denna landets tredje största ö vill mista sin exklusivitet som landets enda ö från vilken det utgår tre olika Färjerederiet-leder. Undertecknad föreslår istället att dessa stressade samtidsmänniskor flyttar från ön, alternativt slappnar av och inser vilket paradis de bor i.

Nu tillhör förvisso inte Svanesundsleden i sitt nuvarande utförande någon av de mer minnesvärda lederna, men en färja är som bekant alltid att föredra framför en bro. För att göra de 830 meterna färjetur till mer av en attraktion skulle emellertid Färjerederiet kunna lyfta fram det faktum att man befinner sig i historisk sjöfartsmiljö på ett bättre sätt.

När vi körde i land efter den fem minuter långa färden var vi inte bara klara för dagen, vi hade även åkt årets sista färja. Det var dags för ett vinteruppehåll. Men det återstod ännu 17 leder, däribland den sydligaste och den nordligaste. Projektet var långt ifrån avklarat.


// OM



Svanesundsleden trafikeras av förhållandevis nya "Venus" (byggd 2003), med plats för 60 personbilar och 397 passagerare.



Djupa vatten, djupa bilder. DO har just blickat ut över vattnet.


Kommentarer
Postat av: Frasse

jag ska också starta ett projekt....innan sommar 2011 är över ska jag ha bilat genom alla vägar i världen:D

2010-11-01 @ 21:33:56
URL: http://lafrida.blogg.se/
Postat av: OM

Då har du att göra!

2010-11-02 @ 16:07:18
URL: http://farjebloggen.blogg.se/
Postat av: djdempa

Hörru OM !

Vad gör du på lovet egentligen? Trodde jag skulle få botanisera i era upptäckter på färjorna varje kväll.



Sonja Aldén kommer förresten till Jönköping i december, sugen?



Kram

2010-11-05 @ 01:05:25
URL: http://djdempa.blogg.se/
Postat av: OM

Jag beklagar verkligen inaktiviteten här. Ska genast göra något åt det!



Jag är alltid sugen på Sonja Aldén, det vet du!

2010-11-06 @ 14:02:39
URL: http://farjebloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0