# 5: Oxdjupsleden, måndagen den 8:e juni 2009

Castella hade tagit oss till Rindö, en ö med stora framtidsplaner. Här är planläggningen av nya bostadsområden i full gång. Tanken är att Rindö ska bli den första riktiga sjöstaden i skärgården. För att så ska kunna ske krävs även omfattande ombyggnationer av många av de befintliga försvarsbyggnaderna runtom på Rindö och närliggande Skarpö. Militärhistoria är nämligen något det finns gott om i dessa trakter.

Här har funnits befästningar sedan Gusav Vasas tid och så sent som 2005 återfanns Första amfibieregementet (tidigare Vaxholms kustartilleriregemente), numera förlagt till Haninge garnison, på Rindö. Rindö Redutt, Oskar-Fredriksborg och Byviksfortet är försvarsverk som alla minner om historien och som är värda ett besök om man råkar befinna sig på Rindö idag. Vårat syfte var dock endast att korsa Rindö, från väst till öst, för att nå nästa färjeled. Efter fem kilometer var målet nått.

Vi befann oss vid Oxdjupet, sundet mellan Rindö och Värmdö, tillika huvudfarled in till Stockholm för dem som kommer sjövägen. Gustav Vasa beordrade på sin tid att Oxdjupet skulle fyllas upp, så att alla fartyg skulle tvingas ta vägen förbi Vaxholm i det trånga och krokiga Kodjupet, vilket var starkare befäst. Att taktiken var lyckad bevisas av det faktum att det i Kodjupet fortfarande finns ett antal sjunkna skepp, sänkta av svenskarna, från åren då ryssarna försökte invadera Stockholm i början av 1700-talet.

Med tiden blev dock fartygen - även de med goda avsikter - större och alltmer djupgående, något som tvingade fram en muddring av Oxdjupet. I samband med detta uppfördes ovan nämnda fästning, Oskar-Fredriksborg, på Rindös östra sida under 1870-talet.

Trafikverkets färjeled över Oxdjupet är 500 meter lång och trafikeras av de båda färjorna Gulli och Fragancia, av vilka vi fick åka med den senare. Om färjeturen finns egentligen inte så mycket att säga. En renodlad standardled, kort och gott. De kan vara trevliga de också.

Halva dagsverket var avklarat. Färden gick vidare. Vid nästa led väntade en förnimmelse av vår hembygd.


// OM



"Fragancia", med lastkapacitet för 36 personbilar och 247 passagerare, är en av de två färjor som trafikerar leden över det historiskt intressanta Oxdjupet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0