# 3: Ljusteröleden, måndagen den 8:e juni 2009

Färden gick söderut längs med länsväg 276. En viss oro över brister i tidsplanen hade infunnit sig. AI hade ett tåg att passa, men att missa en rälsbuss är ändå högst trivialt i förhållande till att missa en färja. I höjd med Roslags-Kulla svängde vi västerut mot Ljusterö, den största ön i Stockholms skärgård som saknar broförbindelse med fastlandet. Bra val, tycker vi. Någon ska ju vara störst.

På Ljusterö har länge funnits ett utbyggt vägnät, även innan Vägverket etablerade sin nuvarande färjelinje 1955. Numera finns ca fem mil allmän väg på ön, men vid vårat besök nyttjades endast en försvinnande liten del av dessa. Har man tid och intresse finns dock mycket att se. Från öns högsta punkt, Ljusterö huvud, är siktavståndet vid klart väder ungefär tre mil, vilket gör att man i sydväst faktiskt kan skönja Globen. Andra sevärdheter inkluderar Ljusterö kyrka, Björklidens gårdsmuseum och Siaröfortet. I norr finns en broförbindelse med Östra Lagnö, vilken skiljs från Ljusterö av det smala Klintsundet. Väster om Östra Lagnö (hänger ni med nu?) finns också fjärden med det exotiskt klingande namnet Långtarmen.

Ljusteröleden trafikeras av färjorna Frida och Jupiter. Vi hade turen och nöjet att få åka med båda dessa denna dag. Färjorna har stor lastkapacitet vad gäller personbilar, vilket kan motiveras med att antalet invånare på Ljusterö sommartid stiger från 1500 till närmare 30000. En av de permanent boende på ön är Bonde söker fru-Roger som när vi anlände bjöd på juvervarm mjölk, nykärnat smör och rykande färskt bröd.


Nej, riktigt så var det kanske inte, men detta lilla charmtroll har sin hemvist just här.

Ljusterö kan sägas vara en levande skärgårdsö. Här finns det mesta man behöver, såsom skola, bibliotek, vårdmottagning, äldreboende och brandförsvar. Även om inte själva färjeturen kvalar in bland de bättre finns det alltså anledning att besöka ön.

Resan går vidare.


// DO & OM



"Frida", med plats för 50 personbilar och 398 passagerare, tog oss till Ljusterö...



...och den något större "Jupiter", stor nog för 60 personbilar och 397 passagerare, tog oss därifrån.


Kommentarer
Postat av: Frida

Sannerligen ett vackert namn till en vacker färja. :)

Måste verkligen igen påskina hur imponerande ert projekt är.

2010-08-16 @ 10:53:50
URL: http://fridolijna.blogg.se/
Postat av: OM

Ja, det var ett rätt mastigt projekt att genomföra, men mycket trevligt! Ett bra sätt att se större delen av Sverige. Rekommenderas om man har en sisådär 1500 mil som man inte riktigt vet vad man ska göra med. ;)

2010-08-16 @ 22:41:48
URL: http://farjebloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0