# 17: Gullmarsleden, måndagen den 5:e oktober 2009

Vår färd gick nu söderut längs väg 162 med sikte på Gullmarsleden, en relativt ung led, upprättad 1976. Man ansåg att en färja var nödvändig här för att förkorta resvägen mellan exempelvis Lysekil och Uddevalla. Leden gjorde att behovet av snabba transporter till och från oljeindustrin, och de många andra tunga industrierna i Lysekil, kunde tillgodoses. Idag är Gullmarsleden den led som har störst andel tunga transporter i landet. Den är rare också på så vis att den trafikeras av Färjerederiets allra största färja, GullBritt, ett sexfiligt mastodontbygge med plats för 80 personbilar och 397 passagerare och med en lastförmåga på 698 ton.

Dessvärre fick vi inte åka med denna pärla på vår färd över Gullmarn, utan det vara istället den något mindre Gullmaj som stod till buds. Vi sörjde dock inte nämnvärt över detta faktum utan njöt istället av den sköna havsturen. För en sådan var det. Omgivningarna är mycket vackra och det strålande vädret gjorde denna 1850 meter långa odyssé till ett tio minuter långt glädjerus. Som grädden på moset, pricken över i:et, ja, kort sagt det som gjorde förträfflighet till perfektion, så fick vi sällskap av ett flyttlass modell annorlunda. Man fick intrycket av att någon helt sonika tröttnat, slängt upp sitt pick och pack på den lilla lastbilen, surrat fast det hjälpligt och gett sig av.

Leden går mellan Finnsbo på Stångenäset och Skår på Bokenäset över fjorden Gullmarn, vilken utgör Sveriges enda marina skyddsområde. Fjorden är 25 kilometer lång och ytterligare 5-10 kilometer om man räknar in bifjordarna Färlevfjorden och Saltkällefjorden. Gullmarn är Sveriges tydligaste tröskelfjord. Den har ett djup vid mynningen på 20-40 meter, medan det största uppmätta djupet inne i fjorden är 118,5 meter. Namnet Gullmarn kommer från fornnordiskan och betyder Guds hav.

Nu: en språklektion. Man skulle kunna tro att namnet Gullmarn är en nonchalant förkortning av Gullmarsfjorden, men så är inte fallet. Gullmarsfjorden är i själva verket en felaktig benämning då en fjord per definition är ett område man passerar för att nå ett angivet mål. Exempelvis nås Åby via  närliggande Åbyfjorden. Men Gullmarn passeras inte för att nå Gullmarn och kan därför etymologiskt sett inte kallas för Gullmarsfjorden.

Trakterna kring Gullmarn fick under den senare delen av 1800-talet ett uppsving när Oscar II använde Lysekil som badort och många sommarvillor byggdes här. En hel del av denna bebyggelse finns bevarad än idag. Annat sevärt i området inkluderar Havets Hus och Nordens Ark. Om man nu mot all förmodan inte skulle nöja sig med att åka färja.

Vi var mer än nöjda och dessutom långt ifrån klara. Evert Taube-land hägrade.


// OM



"Gullmaj" har kapacitet att ta 75 personbilar och 397 passagerare, men på grund av att trafiken över Gullmarn består av så många tunga fordon lastar hon aldrig mer än 60 personbilar.



Är det inte vackert så säg!



Här är dock en som av någon outgrundlig anledning ändå tröttnat.


Kommentarer
Postat av: FC

Den här formuleringen känns så väldigt paradoxal: "GullBritt, ett sexfiligt mastodontbygge". GullBritt låter som en liten bingolottotant, inte som ett mastodontbygge; är detta månne ett exempel på den torra humor som jag inbillar mig frodas inom de statliga verksamheterna?

2010-10-05 @ 23:16:38
Postat av: OM

Så kan man ju tolka det. Eller så är det du som har namnfördomar. ;)

2010-10-06 @ 11:07:40
URL: http://farjebloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0