# 13: Nordöleden, torsdagen den 2:a juli 2009. Del 1.
Vår färd gick norrut mot färjeläget längst upp på Stuvö, varifrån färjorna till Nordöarna numera utgår. Fram till 1980 gick de dock från den gamla hamnen på Hälsö, men man kom ganska snart underfund med att färjeleden därifrån var för lång och anlade därför vägen upp till norra Stuvö. Leden hade då funnits i tio år, men redan 1938 motionerade man om bättre förbindelser med mellan Öckeröarna och Källö-Knippla, Hyppeln och Rörö. Ett annat viktigt datum i Nordöledens historia är den 1:a september 2000, då Vägverket övertog leden som tidigare varit kommunal och avgiftsbelagd. Nu blev den avgiftsfri.
Nordöleden är rare på så sätt att det här inte bara är en sak som är rare, utan flera. Ni som följt bloggen vet att vi tidigare bett er fundera på vilken led, förutom Blidöleden, som kräver transport med en annan led för att nås. Ni har nu fått svaret. Det här är också den enda leden som regelbundet går mellan fyra olika destinationer. Det finns fler moment som är rare, men det återkommer vi till senare.
Vi hade bestämt oss för att köra i land på varje ö, för att verkligen känna att vi utnyttjade leden till max. Första stopp var Källö-Knippla. Källö och Knippla var ursprungligen två olika öar, men de är numera sammanbyggda och det lilla sundet som skilde dem åt är helt igenfyllt. Husen står tätt på ön, bara den nordöstra delen saknar bebyggelse, och många gränder är extremt trånga. Därför gör man kanske bäst i att lämna bilen hemma om man ska hit. Det är en ö man med fördel kan upptäcka till fots.
Det sägs att Källö-Knippla en gång i tiden var Sveriges största fiskeläge i förhållande till sin befolkning. År 2005 fanns det enligt SCB 420 bofasta personer här. Sångerskan, musikern och låtskrivaren Elisabeth Andreassen tillhör inte längre den kategorin, men hon bodde här med sin familj från sex års ålder tills dess att hon fyllt sexton.
Vår tid på Källö-Knippla blev inte lika långvarig. Vi körde av färjan, vände och körde på igen. Proceduren började vid det här laget kännas igen. Färjeturen hade så här långt inte gjort oss besvikna.
// OM
"Ulrika" trafikerar Nordöleden. En mysig färja som tar 20 personbilar och 198 passagerare. Här syns hon på väg till Källö-Knippla.
Förklaring överflödig.